fredag 22 februari 2013

Fredagsfavoriter v 8


Glad fredag! Hoppas ni har haft en bra vecka. Behövs lite inspiration inför helgen? Look no further!

- Banoffee Pie har väl alla hört talas om? Banan, grädde, dulce de leche. Vad sägs om en Banoffee Cheesepie? En Banoffee Pie med färskost i, för lite friskare smak. Det är bloggen Det gröna skafferiet som bjuder på detta. Komplett med underbara foton, som alltid hos duktiga Karoline.

- Bra glassrecept kan man aldrig få nog av. När någon dessutom säger att 'detta är det bästa glassreceptet någonsin', då blir jag om möjligt ännu mer intresserad. Och jag tror inte att The Little Loaf ljuger direkt, detta recept på Double Chocolate Cookie Ice Cream är nämligen baserat på ett glassrecept av David Lebovitz, och receptet på kakorna kommer från Nigel Slater. Mer än så behöver egentligen inte sägas.

Bakers Royale har jag länkat till flera gånger, och det är helt enkelt för att recepten där verkligen är right up my alley. Mycket smaker som jag gillar (framför allt choklad), kreativt och nyskapande, over-the-top men ändå enkelt och rakt på sak. Inspirerande och vackra bilder. Denna gång var jag såld redan vid åsynen av namnet på denna skapelse - Brownie Pie.

- Det är sportlovstider och Pickipicki tipsar om något som jag gjorde mycket när jag var liten. Både på scouterna och hemma som efter-skolan-mellis, nämligen Krabbelurer. Jag trodde att detta var något nästan alla gjorde som barn, men har förstått att många inte ens vet vad det är. Det är lite som en blandning mellan pannkakor och sockerkaka, if that makes sense. Låter skumt, men det är jättegott! Kanel och socker är godast till. Måste skaffa ett plättjärn snarast så jag kan återuppleva barndomen, känner jag nu.

Det var allt för denna fredag. Baka lugnt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar