fredag 24 augusti 2012

Fredagsfavoriter v 34



Hur har eran fredag varit? Min har varit riktigt bra, med massa experimenterande i köket. Vi får se om det blev några lyckade skapelser denna gång. Det ser lovande ut!

Som vanligt bjuder jag idag på några av mina favoriter från den gångna veckan. Enjoy!

- Man ser mycket recept med persikor nu, speciellt på de amerikanska bloggarna. En utav mina absoluta favoriter, Brown Eyed Baker, har gjort en Peach Strudel som ser riktigt smarrig ut! Som Apfelstrudel alltså, fast med persikor. Och utan de där jäkla russinen. Hallelujah!

- Något annat vi kan räkna med att se framöver från de som bloggar från det stora landet i väst, är recept med sötpotatis. Har aldrig bakat med sötpotatis, men ska testa att göra en Sweet potato pie i höst har jag bestämt. Kanske testar jag denna glass också, från Mississippi Kitchen? Spiced Sweet Potato Ice Cream låter onekligen intressant!

- Jag har faktiskt inte gett mig på att göra whoopie pies än. Vet inte varför egentligen, för de ser alltid så goda ut! Men det är lite som med makroner för mig tror jag - man ser dem överallt, så då vill jag hellre göra något annat, som kanske inte är så poppis just nu. Har alltid varit lite sådär fröken tvärtemot ;)
Men slänger man in cheesecake i ekvationen, då är det nästan så jag blir sugen på att göra whoopies ändå. Jag menar, hur goda låter inte dessa - Strawberry Cheesecake Whoopie Pies?! Finns mycket spännande grejer hos Bakverket, kolla in om du inte gjort det innan!

- Tänk om man hade lika mycket fantasi och påhittighet som Mattias från Bake my day, då hade man kanske kommit på denna härligt galna idé - Kanelbulletårta. Helt klockrent i kanelbullelandet Sverige ju! Och som om inte storleken på skapelsen vore nog, så har han smaksatt den med basilika och lavendel. Lite otippat. I like!

Hoppas ni får en bra helg allihopa! Själv ska jag på 30-årsfest med hatt-tema ;) Ska bli riktigt skoj, ska se till att hålla mig så pass lugn bara så jag orkar få upp cupcakereceptet på söndag som utlovat. Men riktigt så roligt ska jag inte ha, så jag ligger utslagen hela söndagen, det är jag för gammal för! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar