onsdag 6 februari 2013

Jordnötskakor


Detta recept har jag alldeles glömt av att lägga upp, blev påmind när en läsare ställde en fråga om bilderna i högerspalten här på bloggen. En bild på dessa kakor har nämligen legat där sedan bloggen startade, men något blogginlägg om dem har det inte blivit. Förrän nu.

Jag gjorde faktiskt dessa jordnötskakor till min födelsedag förra året. Så det var ett bra tag sedan. Då hade jag inte börjat blogga än, men hade funderingar på att starta en blogg, så jag började fota det jag bakade redan då.

Jag hittade receptet på kakorna på Tasteline, och minns att jag blev lite osäker på om man verkligen skulle använda saltade jordnötter. Upptäckte att det gick alldeles utmärkt, men de blir ju väldigt salta, så man måste nog vara ett fan av salta jordnötter om man ska gilla dessa. Tycker den passar bra om man ska bjuda på många olika kakor, som kanske är väldigt söta, och man vill ha något lite annorlunda som kontrast.


Jordnötskakor

200 g smör, rumstempererat
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl saltade jordnötter, hackade

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop smör och socker. Blanda mjöl, havregryn och bakpulver i en separat skål. Blanda ner detta och de hackade jordnötterna i smeten.

Forma smeten till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ca 15 minuter. Låt svalna på bakgaller.

1 kommentar:

  1. Ser ljuvligt goda ut och jag gillar saltade jordnötter :) Kram

    SvaraRadera