söndag 3 februari 2013

Dessertbord - Tema 90-talsmusik

Detta är mitt allra första "riktiga" dessertbord, som jag gjorde till mitt födelsedagskalas förra helgen. Jag ville ha lite av ett nostalgitema, så det blev 90-talets musik, den musik jag framför allt präglats av under min uppväxt. Vid 90-talets början var jag 6 år, skulle precis fylla 7. Och när det decenniet var över var jag 17. Och det är väl under de åren man tar in mest vad gäller musik, man hittar sin smak helt enkelt.

Musik betyder väldigt mycket för mig. Jag är en sådan person som verkligen snöar in på det jag gillar, om det så gäller bakning, filmer eller just musik. Så det kändes klockrent att ha ett musiktema på mitt första dessertbord! 

Det var riktigt kul att klura ut vad jag skulle ha på bordet, jag försökte koppla ihop låttitlar eller grupper/artister med bakverken. Så det blev allt ifrån Salt-N-Pepa Brownie Bites med svartpeppar och cayennepeppar i brownien och en saltad kolakräm ovanpå till Step by Step Cupcakes som var dekorerade med små utstansade fötter. 

Jag hade också låttexter på sugrör, så gästerna fick välja en låttext som de gillade, en liten kul detalj. Skyltarna är gjorda i Photoshop, bakgrunden tog jag från en nedladdningsbar skylt med en annan text som jag hittade här. Jag ändrade helt enkelt på texten och lade till en passande symbol i nederkanten. Inte så svårt som det ser ut alltså, men man behöver lite Photoshops-skills. 

Även om man inte har så mycket kunskap vad gäller redigering, så finns det ändå hur mycket som helst runtom på internet som man kan ladda ner gratis och skriva ut, till t.ex. dessertbord och kalas. Googla på 'free printables' och du kommer få en helt ny värld öppnad för dig!

Mest nöjd är jag nog ändå över det häftiga kakfatet jag fick till av gamla vinylsinglar. Även om det kanske inte blev heeelt stabilt, så är jag mäkta stolt, jag är nämligen ingen hemmafixare på något sätt. Bara det att jag fick ge mig ut och köpa sandpapper och penslar kändes helt främmande för mig. Men snyggt blev det till slut! :D

Och gästerna verkade nöjda med det som bjöds, så det känns kul! Recepten på det ni kan se här kommer upp på bloggen under de närmsta veckorna. Se upp nu, för här kommer en hel fotokavalkad:








15 kommentarer:

  1. Jag kan intyga att gästerna var nöjda! Allt smakade himmelskt och det är underbart med sådan fantasi och sinne för detaljer. Ser fram emot recepten på bloggen (tack för receptet på morotskakan!) men har ingen illusion om att lyckas lika bra.

    Tack för att jag fick vara med och fira dig. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, vad söt du är! Var jätteroligt att ha dig där! :) Kram <3

      Radera
  2. Ljuvligt sött för både öga och gom :)

    SvaraRadera
  3. Wow vilket fint dessertbord! Var har du fått tag på de fina skyltarna?? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :D Skyltarna har jag laddat ner från nätet och sen redigerat i Photoshop. Finns en länk i texten :)

      Radera
  4. Oj, vilken grej! Riktigt snyggt ordnat och det ser dessutom väldigt gott ut! Skulle vara kul att göra likadant nån gång, förstår att gästerna var imponerade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är rätt mycket jobb, men så kul att göra! :D

      Radera
  5. Så fantastiskt coolt och fint!! Alla kakor ser grymt goda ut och namnen/musikassociationerna är helt fantastiska. Vilket jobb du lade ner!!!

    Och grattis i efterskott!

    SvaraRadera
  6. När jag ser dom små körsbärspajerna tänker jag direkt på Twin Peaks, vilket enligt mig var en av dom bästa grejerna med 90-talet. Även om jag oftast var så rädd att jag ändå inte vågade se serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt aldrig sett Twin Peaks, borde ändra på det känner jag. Men när jag skulle skriva mitt recept på pajerna och började googla på körsbärspaj så dök det ju upp väldigt mycket om Twin Peaks bland recepten, så har förstått nu att det var en betydande del av serien :)

      Radera
  7. Jisses Amalia, vilket dessertbord och ett så fräckt sätt att göra alla olika godsakerna på med temat!
    Bilderna är oerhört fina.

    SvaraRadera