tisdag 13 november 2012

Mitt Kök-mässan 2012

Förra veckan gick Mitt Kök-mässan av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö. Under fyra dagar kunde man se kända kockar och konditorer laga mat live, gå på vinprovningar, smaka på mat och sötsaker från hela världen, shoppa kokböcker och köksredskap och framför allt suga åt sig inspiration att ta med hem till sitt eget kök.

 Många besökare ville gå på mässans sista dag

Jag var i Stockholm i söndags på en blixtvisit för att besöka mässan och hade det jättetrevligt! Jag hade turen att få en utav gratisbiljetterna som gavs ut till matbloggare, något som Kinna fått i uppdrag av Mitt Kök-mässan att göra. Sånt uppskattas! Fick reda på detta genom Facebookgruppen Svenska Matbloggare. Gå in och gilla om du har en blogg, vettja!

 Santa Maria bjöd på "Sveriges enklaste pizza"

Mitt Kök-mässan är Nordens största mässa för mat och dryck, och det är det första man slås av när man kommer innanför dörrarna - det är stort! Jag var på mässan i lite över 4 timmar och jag kände nästan att jag stressade runt för att hinna se allt. Och då kan jag ändå vara lite selektiv, eftersom jag inte har något större intresse av vin och jag äter inte kött, så det var ju många montrar jag inte stannade särskilt länge vid. 

De som jag var där med kände sig dock klara efter bara ett par timmar, så det beror ju helt på vilket intresse man har. Jag kan sätta mig ner och titta på någon som lagar mat och pratar om sin passion och vara helt nöjd med det i någon timme, medan andra kanske bara vill kika runt, handla lite och äta något gott.

 En utav många montrar med vin

De som jag planerat att se på scen var framför allt Josefine Baummann och Plura, och jag måste säga att det var väldigt mycket trevligare att kolla på det som hände på scen på denna mässa än det var på Chokladfestivalen. Framför allt bättre ljud, här hade båda personerna på scen en egen mikrofon och det blev även bättre flow då personen som intervjuade hade lite mer kunskap om ämnet själv.

Att se Plura är ett måste när man är från Norrköping, men kanske kunde ta med mig lite mer från Josefin Baummanns framträdande. Hon gjorde en chokladmousse och visade hur man på ett enkelt sätt kunde dekorera en Fars Dag-tårta, samt pratade lite om bl.a Årets Konditor-tävlingen. 

 Josefin Baummann på scen

Josefin hade även en hand med i Kockarnas Krog detta år, en restaurang som drivs av Sveriges kockelit under mässan. En väldigt smart idé, för ett hyfsat billigt pris får man smaka mat som skulle vara betydligt mycket dyrare annars. Mässor brukar ju i allmänhet ha ganska tråkig mat också, så är kul att detta finns tycker jag. Temat i år på Kockarnas Krog var Minnenas Mat, och Josefins bidrag var den tårta som hon vann Årets Konditor med.

En nyhet för i år var Konditorernas Kafé, där det istället var några av Sveriges bästa konditorer och bagare som bjöd på ätbara ting av hög kvalitet. Bland annat fanns det praliner från Chokladfabrikens Martin Isaksson och bakelser av Moa Brink från PO Choklad & Konditori.

 Det fanns mycket sötsaker även på andra håll på mässan

Något roligt jag provsmakade var mojito-fudge från Annie D's Scottish Confectory. Först smakade den mest sött, men mojito-smaken kom efter ett tag. Som vanligt tänker jag, "Hm, undrar om jag ska prova att göra det där hemma?" Eller, det där var inte riktigt sant. Jag tänker nog mer, "Hm, det där kan jag nog göra bättre hemma!" ;) De hade även fudge med smak av margarita, glögg och en rad olika whiskysorter.  


Stannade till en liten stund och kikade på när de snygga tjejerna från Pärlans Konfektyr kokade kola från nya boken Kolor, jazz och bakverk på en liten scen, och fick några bra tips.


Allt detta plus ungefär en miljon andra intressanta, roliga, spännande och framför allt goda saker fanns på årets mässa. Kommer absolut att återvända!

Avslutningsvis tänkte jag be om ursäkt för att det inte blev några recept på bloggen förra veckan, och det kommer tyvärr inte bli några denna vecka heller. Brukar annars inrikta mig på att det ska finnas minst ett recept på bloggen varje vecka. Men efter denna vecka ska jag vara back on track igen, och jag har ett gäng recept som väntar på att få komma upp. Bara så ni vet :)

2 kommentarer:

  1. Åhhh, vi var också där. Visst var det väl ett härligt event! :) Fick med oss både det ena och andra hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt bra! :) Jag blev så överväldigad dock av allt fint och gott som fanns att jag knappt fick med mig nåt alls hem, haha! Jag och min beslutsångest ;)

      Radera