fredag 9 november 2012

Fredagsfavoriter v 45


Just nu pågår Mitt Kök-mässan i Stockholm, någon som har varit där eller ska dit i helgen? Själv ska jag dit på söndag, ser verkligen fram emot det! Lär finnas mycket skoj att titta på. För er som ska vara hemma, och kanske baka något gott, har jag ett gäng sköna länkar att dela med mig av:

- Pot de crème är en dessert jag inte vågat mig på riktigt, men det kan ha något att göra med det franska namnet. Som jag tror jag har nämnt förut har jag något av en rädsla för franska bakverk. Jag tror på något vis att de är svårare att göra bara för att de heter något fint på franska. Men jag har ju faktiskt vågat mig på både Pâte à choux med crème patissiere och Mille-feuille nu, så kanske har jag kommit över min rädsla snart. Hursomhelst, dessa Chocolate Coconut Milk and Cardamom Pots de crème från Elras baking ser helt underbart goda ut!

- Kokos återfinns även i nästa recept, och det hittar vi hos Bakers Royale. Det är en kaka gjord på rostad kokos och karamellkräm, fylld med en bit Rolo/Center, doppade i chokladglasyr och med mera kokos på toppen. Sådär härligt amerikanskt och over-the-top! Check it out - Coconut and Caramel Creme Cookies.

- Att chili går bra ihop med choklad är ju något vi lärt oss de senaste åren, då det varit väldigt på modet. Men vad kan man kombinera chili med annars i sötsaker? Hallon kanske? Hos Amy's piece of cake finns denna vecka ett recept på Mördegskakor med chili- och hallonsylt. Låter absolut som något jag skulle vilja prova!

- Ibland kan det enklaste vara det allra bästa. Jenny som har bloggen Cookies N Dreams visade ett exempel på detta med ett recept på Kardemummaäpplen - ugnsbakade äpplen med en fyllning gjord på bl.a mandelmassa, havregryn och kardemumma. Yum!

Nu ska jag spendera resten av fredagskvällen i soffläge tänkte jag, eftersom det förmodligen är den enda chans till detta jag har innan nästa söndag. Fast känner jag mig själv rätt så klämmer jag nog in lite soffhäng någonstans ändå. Kan ju inte helt gå emot min natur ;)

5 kommentarer:

  1. Hoppas det var roligt på mässan! Vill höra allt om den då jag inte var där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rapport kommer snart! Ska försöka få ihop ett inlägg imorgon tänkte jag :)

      Radera
  2. Gillar verkligen dessa inlägg, är så härligt att få bra tips :D

    Hoppas mässan var kul, vi skulle gått men efter en heldag på IKEA ville vi bara ta det lugnt i söndags :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar dem! Ibland undrar jag nämligen om de uppskattas, då det är de inlägg som brukar få minst kommentarer, så det var roligt att läsa :)

      Mässan var jättekul, men SÅ himla stor och mycket folk..!

      Radera