söndag 25 november 2012

Boktips

Innan finalen i Årets Bak- och Dessertmästare köpte jag på mig några nya böcker, för att få lite inspiration. I vanliga fall brukar jag inte shoppa loss på nya bakböcker alltför ofta, men nu hade jag ju en anledning. Det var för övrigt samma ursäkt som jag använde för att köpa en massa nytt porslin, glas, utstickare och jagvetintevad. Ganska trevligt, men pank blev jag. ;)


Hursomhelst, när jag var på Mitt Kök-mässan passade jag på att köpa Allt om Mat's nyaste bok Sött, ett riktigt mastodontverk med de bästa söta recepten från tidningen. Här finns allt man kan tänka sig inom kategorin sötsaker - vetebröd, småkakor, tårtor, glass, pajer, godis, m.m. En väldigt bra grundkokbok, som även har lite mer avancerade recept.


Sammanlagt 200 recept finns i boken, och jag hade sådan tur att jag fick den bara för 150 kr, och till det en goodiebag med kaffe, olivolja och lite annat. Dels för att jag var prenumerant, och dels för att de hade sänkt priset sista dagen på mässan. Det tackar vi för!


Den andra boken jag köpte var Eleganta Desserter av Göran Söderin, tidigare ledare för det svenska konditorlandslaget. Denna bok innehåller otroligt vackra desserter, och känns som en liten tjuvkik in i konditorvärlden. Om det är recept man kan tänkas göra själv hemma? Nja, jag hittade kanske 2-3 recept som jag skulle vilja göra rakt av. Det här är mer en bok man inspireras av, och kan plocka tips ifrån vad gäller t.ex. uppläggningar och smakkombinationer.


Jag hade dock önskat lite mer ingående beskrivningar, t.ex i kapitlet om hur man gör dekorationer i karamell. Men även i själva recepten. För att vara så pass avancerade desserter, så är beskrivningarna ganska korta, och det kräver att man har en hel del förkunskaper.

Men en väldigt bra bok för inspiration som sagt, man kan titta på bilderna om och om igen utan att tröttna!


Den sista boken är en bok det har skrivits mycket om, Smaklexikon av Niki Segnit. I denna listas allt från choklad, till lammkött, till vattenkrasse och de paras ihop med en rad andra ingredienser, med en beskrivning på hur pass bra de passar ihop och hur man kan tillaga dem.

Väldigt intressant tycker jag! Jag har inte riktigt hunnit sätta mig ner och verkligen läsa boken än, men det kanske inte är nödvändigt heller, den ska ju funka som ett uppslagsverk framför allt. Jag önskar dock att jag hade köpt den på originalspråk, vissa saker låter lite lustigt när det översätts, speciellt när det gäller mat. Men ett bra köp ändå, helt klart!

Det var några tips från mig. Har ni köpt några bra kokböcker nyligen?

4 kommentarer:

  1. Jag stod och tittade i Sött i lördags, vill ha. Men den kostade ca 350 kr i bokhandeln hemma och på adlibris och bokus var den slut. Så många goda recept i den boken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har massor av bra recept! :) Såg att den fanns att köpa på Allt om Mat's hemsida i alla fall, där kostar den 300 kr, 249 om man är prenumerant. Vet inte vad portot ligger på där dock. Men den kommer nog in på Bokus eller Adlibris snart ska du se :)

      Radera
  2. Vilken bra smak du har på kokböcker :) önskar mig smaklexikonet, Sött blev jag helt såld på i bokhandeln...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst har jag? ;) Sött gillar jag verkligen, många användbara recept där!

      Radera