torsdag 22 november 2012

Finaldagen från början till slut


Här kommer då det utlovade längre inlägget om finalen i Årets Bak- och Dessertmästare 2012. Dagen började vid 9, då alla finalister, jurymedlemmar och de som jobbade med tävlingen samlades på Centralstationen för genomgång av dagen. Jag var lite lagom nervös där i början, men efter första deltävlingen släppte det något. Eftersom min dessert som jag tog mig till final med var en frusen dessert, skapade det ju lite problem och medföljande oro för yours truly. Det slutade bra till slut, jag hade kanske önskat att den var liiite mer fryst vid jurybedömningen. Men den var inte stenhård eller totalsmält i alla fall, så får vara nöjd med det.


Alla i juryn var supertrevliga! Från vänster ser ni här Eva Nordlinder – chefredaktör på tidningen Hembakat, Hannah Widell - mediaprofil, Kim Anelandh - konditor på Gateau, Mia Öhrn - konditor och matskribent, samt Sofia Lindgren - produktchef på Fazer. Roy Fares var med och tog ut finalisterna, men kunde inte sitta med i juryn på finaldagen tyvärr.

När tävlingen drog igång vid 10 hade vi förberett den medhavda desserten så den kunde presenteras för juryn. Vi gick upp en och en och småpratade med konferenciern Frida Zetterström medan juryn smakade. Sedan skulle de ge ett betyg mellan 1-10. Jag fick några 6:or först och blev lite orolig (de innan mig hade fått så höga poäng), men sedan kom någon 7:a och 8:a, så då kändes det lite bättre. Jag hamnade på delad andraplats när poängen från det första momentet hade räknats ihop.

Några tyckte att det var för mycket kaffesmak i min moccaglass, vilket var lite lustigt eftersom jag hade haft i lite extra precis på slutet, eftersom jag inte tyckte det smakade tillräckligt med kaffe. Haha! Eftersom jag inte dricker kaffe själv, så tänkte jag att det måste vara mer kaffesmak än vad jag kanske hade valt själv, jag är ju inte van vid den smaken. Men det blev nog för mycket, när jag stod och fixade med detta kvällen innan hade jag smått börjat panika över allt som skulle göras också, så inte det bästa tillfället att ändra på receptet direkt. Nåväl. Jag blev mycket nöjd med min delade andraplats i alla fall!


Här har ni mig vid min arbetsstation. Det som fanns på plats var ganska begränsat, så jag hade med mig en hel flyttkartong med grejer. Plus några påsar och kylväskor. ;) Eftersom vi inte visste vad den hemliga ingrediensen var i moment två, så hade jag inte bestämt vad jag skulle baka, utan tog med formar, redskap och annat för flera olika scenarier. Som tur var har jag min familj i Nynäshamn söder om Stockholm, som kunde åka in med alla grejer. Mycket smidigt! För mig i alla fall ;)

 De torra råvarorna som fanns på plats - Bär, nötter, choklad och diverse basvaror

Precis när det andra momentet skulle dra igång, alltså livebakning på tid (60 minuter), fick vi veta vad den hemliga ingrediensen var. Och det var färsk chili! Inget jag hade räknat in i något av mina scenarier, men det var bara att köra på ändå. Jag bestämde mig kvickt för att göra en brownie med chili i, och servera denna med en saltad kolakräm och färska hallon. Det var något jag visste skulle bli ganska lugnt att få ihop på 60 minuter, och chili och choklad går ju alltid bra ihop.


Medan vi bakade kom konferenciern fram då och då och ställde lite frågor. Det var bara att försöka baka på och inte låta helt dum i mikrofonen. Det var även kameror och filmkameror lite över allt. När jag hade en lugnt stund passade någon på att göra en liten intervju. Plus att juryn gick runt och spanade på vad vi gjorde och pratade lite med oss, och publiken som kollade på förstås. Man kan ju tro att allt detta var superstressande, men jag tyckte inte det var så farligt faktiskt. För det mesta var jag så fokuserad på vad jag gjorde, så publik och kameror märkte jag knappt. Att jag stod och gjorde något jag älskar hjälpte ju förstås, jag är aldrig så tillfreds som när jag bakar.


Såhär blev mitt resultat. Vid bedömningen denna gång sa juryn bara några små kommentarer, sedan gick de iväg för att poängsätta, allt för att göra det så spännande som möjligt. Kommentarerna jag fick var att jag nog varit lite feg med chilin, men att kombinationen av brownien, kolakrämen och hallonen var "gudomlig". (Inombords glädjedans där!)

Nästa moment var smaktestet, då vi fick ögonbindel och hörlurar med hög musik och skulle namnge fem råvaror. Inte min favoritgren. Jag som har sådant kontrollbehov var inte så road av att varken kunna se eller höra ;) Men jag fick tre rätt av fem i alla fall, så det var bra! Prickade rätt på gojibär, macadamianöt och dadlar. Fick fel på physalis och mango. Vad som var lite dumt var att man fick mikrofonen framför sig så fort, och ibland tar det ju en stund innan man får fram smaken på något. De jag hade rätt på tog jag faktiskt mest på konsistensen och formen.


Efter detta var det en ganska lång väntan på resultatet, jag ville bara att tiden skulle gå foooort! De presenterade först i tur och ordning 5:an, 4:an och 3:an som fick komma upp på scenen och ta emot sina priser. Sedan fick de två återstående komma upp på scenen när vinnaren skulle presenteras, och när motiveringen började läsas upp så förstod jag på en gång att det inte var jag. Så jag kunde förbereda mitt artiga leende, haha!

Bild från bakochdessert.se

Just i stunden var det lite tråkigt att inte vinna, jag hade ju hunnit börja tänka där "Omg! Tänk om jag vinner!" Soraya, som vann, låg dessutom på sista plats efter det första momentet. Så inte konstigt att det började snurra i huvudet..! Men jag är supernöjd med min andra plats!! 

Att få beröm från riktiga proffs, det går ju inte ens att beskriva hur mycket det är värt! Mia Öhrn kom fram till mig efteråt och sa att hon gillade min blogg och att jag hade inspirerande recept, bara en sådan sak! "Om du hittar dina recept publicerade någonstans så är det jag som har snott dem". Mitt svar på detta var "Det får du!" Haha!


Lite fina priser fick jag ju också. En plakett som sagt, blommor, Roy Fares' bakbok (som jag iofs redan hade) och en köksmaskin från Bosch. Dessutom fick vi ju det fina förklädet vi hade under tävlingen, plus att vi kunde plocka på oss lite av de råvaror som blev över. Choklad i massor! ;)

På kvällen sedan gick vi ut och åt för att fira lite, på det mycket trevliga stället Tryffelfabriken i Nynäshamn. Åt något av det godaste jag ätit på länge på restaurang, svamprisotto med grillad tonfiskfilé och limeaioli. Himmelskt! Om inte det var nog så åt vi denna underbart goda dessert också:


Inte en helt dum dag, alltså! Det jag framför allt tar med mig är nog hur otroligt kul det var att tävla på det här viset! Vill bara göra det igen och igen..! Mer tävlingar i den här stilen tycker jag det borde finnas. Och ni som har tvekat innan om ni ska söka, gör det! Lovar att ni inte kommer ångra er.

Stort tack till Fazer/Ögon och juryn för att jag fick chansen att vara med. Och till mina medtävlande Lisa Lundqvist (sockerrus.se), Jennifer Lindberg (littledessert.se), Jessica Sjölin och Soraya Kabelele-Senya. Ge er själva en stor klapp på axeln, vi var superduktiga allihopa! :)

6 kommentarer:

  1. Wow grattis!! Så roligt och vilken upplevelse det låter som, återigen ett stort grattis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det var en otroligt rolig upplevelse :)

      Radera
  2. ÅH stort grattis till andra platsen, det är ju stort ju :D Jättefina priser fick du med!

    sv: Jag är likadan, jag är inte så mycket för köttet och äter mest av laxen och sillen på julbordet. Gärna lite brysselkål, potatis, rödbetssallad och självklart ägghalvor med rom på :D

    SvaraRadera
  3. Vad roligt det var att läsa gummis! Du rockar! Puss Linna

    SvaraRadera