fredag 17 augusti 2012

Fredagsfavoriter v 33


Detta blir en special edition av mina fredagsfavoriter, med anledning av att nomineringarna till Matbloggspriset Folkets Val tillkännagavs i veckan. Det var flera av mina favoritbloggar som blev nominerade, så det känns roligt! Om du inte har röstat än, så går det att göra här t.o.m kl 19.00 den 20 augusti.

Recepten denna vecka är alltså från bloggar som alla har blivit nominerade till Matbloggspriset 2012.

- Vi börjar med denna spännande kreation - Potatis- och valnötstårta med saltad kolafrosting. Som ni säkert förstått från mina tidigare fredagsfavoriter, så älskar jag recept med ovanliga ingredienser. Hos Det Gröna Skafferiet kan man hitta en hel del sådana. Har inte provat något bakverk med potatis i själv, men finns saltad kolafrosting med i bilden kan det ju inte bli annat än supergott!
 
- Alla älskar väl mums-mums, eller hur? Att man kan göra dem själv är inget jag har funderat på, men det har Johan från Matgeek gjort. Inte bara funderat, han har gjort dem också, OCH gjort dem skitsnygga. Kolla här - Hemgjorda mums-mums.

- Det finns många olika sätt man kan göra cheesecake på. Jag föredrar nog den bakade varianten, men den frysta är inte dum den heller. Denna Frozen blueberry cheesecake hos Jennys Matblogg är läckert uppbyggd i lager, med digestivekex och cheesecakesmet om vartannat.

- I det sista receptet finns åter igen den underbara kombinationen kola + salt. Denna dessert har gjort Helena från Bara en kaka till "helt lyrisk". Låter ju inte helt fel, eller hur? Jag blev nästan lite lyrisk själv bara av att se bilden på denna Vaniljparfait med saltstänkt kolasås.

Lycka till alla nominerade! Ska bli kul att se vem som vinner :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar