måndag 13 augusti 2012

Dulce de Leche


Dulce de Leche är en latinamerikansk kolasås/kräm som är helt underbart god! I vissa länder finns den att köpa färdig på burk, men man kan också göra den genom att koka sötad kondenserad mjölk.

Sötad kondenserad mjölk finns att köpa på de flesta mataffärer som har en avdelning för utländsk mat. Ibland finns de också vid hyllorna där de har bakgrejer. Jag brukar dock hitta den billigaste sorten bland de utländska varorna. Se till att du tar den sötade varianten bara, den osötade blir det ingen kolasås av tyvärr.


Såhär gör du:

Ta bort etiketten från burken. Fyll en stor, hög kastrull med vatten. Lägg burken i kastrullen, se till att den verkligen är helt täckt med vatten.

Koka/sjud i 1-3 timmar, beroende på vilken konsistens du vill ha. Jag kokade min i 2 timmar och den blev ganska fast och krämig. Vill man ha den mer såsliknande så skulle jag tippa på 1-1,5 timme, och för en rejält fast kräm 3 timmar.

Se till att burken är täckt med vatten under hela kokningstiden! Detta är mycket viktigt, annars finns det risk för att burken kan explodera. 

När burken kokat klart kan du låta den svalna lite i rumstemperatur, eller lägga den i ett vattenbad. Förvara sedan i kylskåp.

Använd din dulce de leche som fyllning i tårtor och cupcakes, på glass, på pannkakor eller våfflor, i brownies eller ät med sked precis som den är, om du är på det humöret! :)

4 kommentarer:

  1. Åh, den här kolasåsen är för god! Det är ju farligt att ha en sån burk ståendes färdig i kylen. Det där med att ta en osötad burk var jag med om för ett tag sedan. Stressad som jag var...tog bara första bästa burk, hem, nästan kastar i den i grytan utan att läsa något på ettiketten som jag tog av. Jag kokade och kokade men inte något hände...sen kopplade jag ju efter väldigt, väldigt många timmars kokande dock =) /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det låter som något jag skulle kunna göra faktiskt, men har inte lyckats med det än som tur är! ;)

      Radera
  2. Dulce de leche är verkligen gott och det finns så mycket roligt att göra med en burk också! Jag måste nog ta och koka en burk snart, jag blev så sugen av dina fina bilder ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, och lägg upp något smarrigt recept på bloggen vettja! ;D

      Radera