onsdag 31 oktober 2012

Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig..


Detta skulle ha blivit en Charlotte Royale, ni vet en sådan där häftig skapelse med bitar av rulltårta och fromage i mitten? Min blev inte så lyckad. Alls. Den kollapsade helt enkelt. I si sådär fem minuter var den hur fin som helst, sedan började rulltårtsbitarna glida isär och snart var kollapsen ett faktum.

Oturen började egentligen med att jag misslyckades med den ena fyllningen jag skulle ha, nämligen citronfromage. Inte bara en gång, utan TVÅ gånger. (!) Första gången var en av komponenterna för varm, så när jag skulle vända ihop fromagen "smälte" den och blev mer av en sås istället. Klantigt. Andra gången vet jag inte vad jag gjorde för fel helt ärligt, men den skar sig och såg för jävlig ut.


Så jag fick nöja mig med att bara ha blåbärsfromage. Till saken hör det att jag använde gelésocker som geleringsmedel istället för gelatin. Eftersom jag är demivegetarian vill jag helst undvika gelatin så gott jag kan. I min bakning har jag nu provat både vegegel och gelésocker, men jag får aldrig till det riktigt så bra som jag vill.

Och inte heller denna gång gick det vägen. Blåbärsfromagen blev för lös, och det var helt enkelt därför min Charlotte inte höll ihop. Vilken tur att jag hade en backup-dessert vid detta tillfälle, nämligen Roy Fares' Äppelpaj. Och den blev en succé!

Visst gick rulltårtsbitarna och fromagen att äta ändå, men det såg ju inte så roligt ut. Dock blev jag väldigt nöjd med den fina rullningen av rulltårtan, om man nu ska nämna något positivt, haha!

Har du någon gång misslyckats ordentligt med något du bakat? Berätta gärna! Så kan jag känna mig mindre ensam i mitt misslyckande ;)

2 kommentarer:

  1. Har du testat agaragar? Det kunde vara ett alternativ att prova! Ja, smakerna var det knappast något fel på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte testat det än, men tänkte göra det härnäst :) Ska se om jag hittar det billigt online, har bara sett det på en hälsokostbutik, och där var det ganska dyrt tyckte jag.

      Radera