fredag 21 september 2012

Fredagsfavoriter v 38


Antar att alla såg på Hela Sverige bakar igår? Åh, jag tyckte det var SÅ bra! Gillade verkligen upplägget. Hade funderat på innan huruvida de skulle ha med recept eller inte. Att baka helt utan recept är ju väldigt svårt och något som nästan bara professionella konditorer och bagare klarar, men med recept blir det nästan för enkelt. Så tyckte de kompromissade bra där.

Kan ju inte låta bli att tänka på hur roligt det hade varit att vara med. Mest för utmaningens skull, inte för att jag skulle vilja vara med på tv egentligen. Jag hade dock brutit ihop i det andra momentet med prinsesstårtan, haha!

Lite länkar till några av mina favoriter från den gångna veckan tänkte jag dela med mig av nu, och vi passar på att börja med just en tårta:

- Jag älskar allt med crumble, så denna tårta fastnade jag verkligen för - Blueberry Crumble Cake. Bagerskan är Bambi, och hon hävdar att det är den godaste tårtan hon någonsin ätit, inte ett helt dåligt betyg! Fyllningen är gjord med bl.a mascarponeost, och mycket utav den är det - I like!

- Om ni är sugna på att baka med något med plommon, nu när det är säsong och allt, så kanske en plommonkaka kan vara lämpligt? Denna Plum Cake från Things we make har färskost som en av ingredienserna, vilket ger den lite cheesecake-känsla.

Helena Ljunggren har inte bara några av de mest underbara fotografierna i matbloggsvärlden, hon levererar när det gäller recept också. Denna Fikonglass med Salt Kolasås låter helt underbar! Hon har även flera glassrecept i det första numret av nystartade bloggmagasinet Eloge, som går att läsa online.

- Det sista receptet är sådär härligt over-the-top som jag bara älskar! Raspberri Cupcakes
bjuder på en tårta inpirerad av Ben & Jerry's Half Baked, som är en glass både med cookie dough och browniebitar. Tårtan består av vanilj- och chokladbottnar, cookie dough-smörkräm och ett berg av brownies och smält choklad på toppen. Så bra att jag önskar jag hade kommit på det själv! Check it out - Fudge Brownie & Cookie Dough Cake.

Det var det hela. Hoppas alla får en bra helg! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar