fredag 7 september 2012

Fredagsfavoriter v 36


Jag vet inte hur ni känner, men jag tycker det är rätt skönt att hösten börjar infinna sig. Äntligen kan man gosa in sig i sköna koftor, och sluta ha dåligt samvete om man spenderar en dag i soffan med en halv säsong av Top Chef.

Det som utan tvekan är mest negativt med denna årstid är dock mörkret. Inte bara för att min hjärna verkar lika beroende av solljus som den är av choklad, utan framför allt för att den kortar ner antalet fotograferingsvänliga timmar per dag. Vilket ju är något som är högst väsentligt när man har en matblogg! Det känns som att man förlorar en trekvart varje vecka nu av godtagbart fotoljus. Innan vi vet ordet av kommer vi stå och stressa för att få tillräckligt med bra foton innan solen går ner klockan 15 på dagen. Huvva!

Men det är väl dumt att oroa sig över det nu! Vi ägnar oss åt lite sköna länkar istället, tycker jag.

- Shelly från Cookies & Cups och Kristan från Confessions of a Cookbook Queen har gemensamt haft Caramel Apple-vecka på sina bloggar denna vecka. En hel drös med salivframkallande recept med andra ord! Kolla t.ex. denna Caramel Apple Ice Cream eller dessa Caramel Apple Cheesecake Cookies.

- Någon annan som har haft temavecka denna vecka är Katarina som har bloggen Hovkonditorn. Hon har bakat hela veckan med en utav mina absoluta favoritgrejer i hela världen (typ), nämligen hallon. (Om ni frågar min mamma vad det första som hon måste köpa när jag kommer på besök är, så skulle hon sannolikt svara hallon.) (Hej mamma!)
Ett utav recepten såg alldeles extra gott ut tyckte jag, nämligen detta - Raspberry Yoghurt Crumble Muffins. Katarina har där använt sig av hallonyoghurt i muffinssmeten, vilket låter som ett annorlunda och smart sätt att smaksätta muffins på!

- Jag bakar gärna med nötter som ni kanske har sett. En som jag inte har använt än i min bakning dock är macadamianöten, trots att den är en utav mina favoriter. Blev absolut sugen på att ändra på det när jag såg dessa Super Chunk White Chocolate Macadamia Nut Cookies på bloggen Sally's Baking Addiction.

- 'Grattis på födelsedagen' kan vi säga denna fredag till Simone från Sweet Passion, det är nämligen hennes födelsedag just idag! Några födelsedagstårtor har hon redan bjudit på, bl.a denna Chocolate Layer Cake, som ser helt underbart god ut! Jag menar, chokladbottnar varvade med vaniljbavaroise och caramelmousse, dulce de leche-smörkräm runt om och chokladkokosbollar samt toffeesås som dekoration. 'Nuff said!

Själv ska jag fira en födelsedag nästa vecka, så det står tårtbakande på schemat. Ska bara bestämma vad för slags tårta också, det är ju absolut svårast. Vad ska ni baka för smarrigt nästa vecka, tro? :)

10 kommentarer:

  1. Åh, tack snälla du för länkningen! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilken härlig länkning jag fick,står och ler här för fullt,tusen tack för gratulationerna.ska fira mig lite i dag oxå,vaniljpannacotta med oreokakor och nougattryffel och italienskt lantbröd.kan ju inte låta bli fast vi har firat mig redan.
    Ha en fortsatt underbar dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Kul när man kan göra någon glad :D Klart du ska fira mera, och det lät ju supergott allt det där också! Du har bra smak ;)

      Radera
  3. Så mycket gott! tycker också det ska bli mysigt med lite höst. men har samma problem med fotograferingen. redan nu kan det bli stressigt då jag måste hinna fota innan sju...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite tråkigt! Tänk om man hade en liten fotostudio, så hade man inte behövt oroa sig :)

      Radera
  4. Nu är du och din härliga blogg tillagd i mina favoriter! Fliken 'Bloggar' högst upp till höger hittar man dessa. Hoppas du haft en trevlig helg! Mvh J

    SvaraRadera
  5. Ramlade in här av en slump och vill bara säga hurra! Vilken härlig blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack ska du ha! Och nu fick jag upptäcka din blogg - lovely! :)

      Radera