onsdag 1 augusti 2012

Testing, testing


Det är många gånger det inte blir helt bra när man experimenterar i köket. Idag provade jag att göra en yoghurtglass, den blev väl ganska okej egentligen, definitivt ätbar. Men inte mer än så riktigt. (Inte ens med kaksmulor på toppen.) Då är det bara att prova igen. Trial and error, people.

Har testat lite nyheter från affärerna den senaste veckan, som var betydligt godare. Bland annat denna glass från Alvestaglass:



Det är alltså en Äpple- och kanelglass, och det är en limited edition för denna sommar om jag förstått det hela rätt. Tyckte den var väldigt god, mycket kanelsmak, vilket passar mig perfa. (Ni skulle bara se hur mycket kanel jag öser över min havregrynsgröt..!) Kan absolut rekommendera denna.

Ser också på Alvestaglass hemsida att de börjat med glass sötad med stevia, som de kallar LCHF-glass. Finns i fyra olika smaker. Har inte sett dem i min butik dock, men ska hålla utkik!

Det har ju verkligen exploderat med stevia-produkter den senaste tiden. Har för mig att det blev godkänt att användas i livsmedel i höstas, så är ju inte så konstigt. Minns att jag fick ett litet smakprov grön stevia för några år sedan, det ligger nog fortfarande kvar i mitt skafferi. Visste inte riktigt vad jag skulle använda det till, det såg lite oaptitligt ut och var väldigt sött.

Men det är ju toppen för de som är diabetiker, eller äter efter en viss diet. Jag säger varken bu eller bä när det gäller sötningsmedel, men kan man ta fram något som är bättre än aspartam så ser jag iallafall det som positivt. Vi får nog vänta och se vad som sägs om stevia efter det har funnits på marknaden ett tag, gissar jag.

Över till nästa test-objekt! Denna har nog funnits ute ett tag, men den är ny för mig iallafall:


En mörk choklad från ICA, med karamelliserad kokos och tryffel. Väldigt god denna också! Mycket fyllning. Kokossmaken finns där, men tar inte över. Lite crispig. Ganska lagom stark chokladsmak. Två tummar upp från mig!

Det finns två till smaker i samma serie. En med karamelliserade kakaonips och tryffel samt en med citroncréme och crisp. Någon som testat dessa?

4 kommentarer:

  1. Glass med äpple och kanel lät ju väldigt gott. Sitter här själv och försöker få tummen ur att göra glass på de kanelchips jag fick från singapore men har inte hunnit komma så långt än!
    ha det gott /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, samma här, fick paketet från Katarina häromdan men har inte varit och hämtat ut det än. Ska bli spännande att se vad man kan hitta på med dem :)

      Radera
  2. Jag har smakar LCHF-glassarna från Alvesta, chokladbomb är min favvo! Jag ska också fortsätta experimenterna med min glassmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, kul att du har provat dem! Är riktigt nyfiken på hur de smakar :)

      Radera