onsdag 11 juli 2012

Att fotografera mat

Det bästa med att ha en blogg som denna, är att jag får kombinera två utav mina största intressen - bakning och fotografering. Ibland får jag nästan ut mer av fotograferandet än själva bakningen. Tyvärr får jag hålla till godo med en vanlig kompaktkamera just nu, men planen är att köpa en systemkamera framöver. Dock har ju även de mest simpla kamerorna en hel del manuella inställningar nuförtiden, och till min glädje har jag upptäckt att det går att ta hyfsat bra foton med min lilla Samsung.


De gamla fotografikunskaperna från gymnasiet har blivit avdammade, men det finns mycket kvar att lära, och framför allt när det gäller matfotografering. Såg att Lara Ferroni, som jag skrev om i förra inlägget, brukar hålla kurser i fotografering. Hon har en onlinekurs som heter Food Photography & Styling for Bloggers, som lät riktigt intressant. Den kostar ju lite dock, och man måste ha en hel del utrustning. Men kul att det finns kurser som är så pass nischade, tror knappast det finns mycket liknande här i Sverige.

Hon hade även en 5-dagars workshop i Frankrike i våras som såg helt otrolig ut, tänk om man hade pengar till att åka på något sådant? Jag får nog nöja mig med att köpa hennes bok, Food Photography: Pro Secrets for Styling, Lighting & Shooting, som finns på Adlibris. Där finns det ett helt gäng böcker i samma ämne, så det kan vara ett tips till er som vill lära er mer.

Bild från Amazon.com

Vad använder ni för kamera när ni fotograferar till era bloggar? Är fotografering något som intresserar er, eller är det mer något som "måste göras" för att få bilder till bloggen?

6 kommentarer:

  1. Många spännande recept som finns här! Och så fina bilder du tar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :D Ska kika in på din blogg, har vänner som äter enligt GI, så kan behöva lite sockerfria recept :)

      Radera
  2. Jag älskar både bakandet och fotograferingen!! Har en Nikon D50, ofta när jag börjar baka har jag en bild i huvudet hur jag vill fotografera är det är klart :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tar jättefina foton!! :D Så är det för mig också ibland, att jag har en klar bild i huvudet, men ibland vet jag inte alls hur jag ska göra med fotograferingen.. Då är det mer trial and error som gäller ;)

      Radera
  3. Jag har alltid älskat att fotografera men det tog mig ett litet tag innan jag insåg att det var roligt att fotografera det jag bakar om jag ska vara ärlig ;) Numera försöker jag lägga ner mycket tid på fotograferingen det är ju så roligt men tyvärr är det inte alltid jag har tiden. Jag har tills alldeles nyligen använt mig av min gamla digitalkamera men för en knapp månad sedan fick jag en Nikon D3200, jag är så otroligt nöjd! Men det finns såå mycket kvar att lära...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, grattis får jag säga då till den nya kameran! :D Nej, det är inte alltid man har tid, det är lite synd. Jag kan stå hur länge som helst och fotografera om jag har tid, en av de få grejer som kan göra att jag helt glömmer bort tiden också.. Blir helt uppslukad liksom :)

      Radera