lördag 16 juni 2012

Korintkakor


Jag älskar småkakor, de är så lätta att svänga ihop och de är alltid uppskattade.
De här kakorna brukade alltid min farmor bjuda på förr när man kom på fika. Korintkakor, finska pinnar och kardemummabullar har alltid varit standard på kakfatet. Och man kan ju inte bara ta en kaka! Otänkbart. Och helst ska det vara någon bakelse utöver standardkakorna också. Och jag lyckades alltid äta i fel ordning. Varför det var fel ordning vet jag inte. Tydligen finns det vett och etikett när det gäller fikande också.


Hm. Jag kanske ska lära mig den där fikaordningen en gång för alla? Enligt Etikettbloggen ska man börja med bullen, därefter småkakor och/eller sockerkaka. Till sist avslutar man med tårta.

Men om tårtan ser supergod ut då, och man inte tror man kommer orka om man smäller i sig bulle och kakor först?

Se, det blir ju jättedumt.

Jag kommer nog fortsätta äta det godaste först. Men dessa kakor kan man inte hoppa över, så härligt spröda och försvinnande goda!


Korintkakor
Ca 25 st

100 g rumsvarmt smör
0,75 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Ca 60 st korinter

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör och socker krämigt. Blanda i mjöl och bakpulver, samt korinter och arbeta ihop till en jämn deg.

Rulla till bollar och placera på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till lätt.

Grädda i ca 15 minuter tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar