söndag 17 mars 2013

Provsmakat: Marabou Premium Caramel


Har ni märkt att det varit ovanligt få recept med choklad här på bloggen den senaste tiden? Faktum är att det är över en månad sedan jag senast la upp ett chokladrecept. Men jag kan lugna er med att jag inte på något sätt lider av chokladbrist, oavsett om jag bakar med choklad eller inte så brukar den finna sin väg till mina läppar.

Nyligen var det denna nyhet från Marabou som hittade mig. En fylld mörk choklad med kolasmak och små bitar av krokant. Jag tyckte tyvärr inte att själva fyllningen smakade så mycket kola/caramel, men krokantbitarna gör att man får lite mer kolakänsla. Det var inget fel på smaken annars, mer än att jag hade förväntat mig mer kolasmak, jag kan absolut tänka mig att köpa den igen.

Hur är det nu förresten med det engelska ordet caramel? Ska man översätta det till kola på svenska? Jag blir aldrig riktigt klok på det där. Hur vi i Sverige gör t.ex. kolasås skiljer ju sig oftast från hur amerikanerna gör caramel sauce. Och jag tycker att den både ser ut och smakar lite annorlunda. I ett utav mina recept har jag översatt caramel sauce till karamellsås, men det känns inte rätt heller.

Och så har vi då toffee. Och butterscotch. Var befinner sig dem i denna ekvation? Man kan ju bli förvirrad över mindre. Kanske är bäst att översätta alltihop till kola ändå. Eller vad tycker ni?


2 kommentarer:

  1. Låter mycket gott, får nog testa den och se hur den passar min smak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, lite choklad kan ju aldrig vara fel! ;)

      Radera