söndag 17 februari 2013

Min nya ögonsten


Detta var min julklapp till mig själv förra året, min allra första egna systemkamera! En Canon EOS 650D. Hittills har jag fått klara mig med en liten Samsung kompaktkamera, och även om den har en del manuella inställningar, så märker man ju ganska fort att den är ljusår ifrån vad man kan göra med en systemkamera.


Jag har dock inte fotat så mycket med den än, det enda jag fotat i princip är dessertbordet jag hade på min födelsedag. Och man ser ju verkligen skillnaden på bilderna. Men det är ju så himla mycket att lära sig med denna kamera, så jag har inte riktigt hunnit att sätta mig och verkligen gå igenom allt riktigt än. Har försökt lära mig de grundläggande bitarna till att börja med, men ser fram emot att upptäcka mer av vad denna kamera har att erbjuda! Känns riktigt spännande, jag vill verkligen utveckla mitt fotograferande så mycket som möjligt framöver.


Ett stort plus är att jag slipper sitta och redigera bilderna så mycket innan de kan läggas upp på bloggen. Bilderna som kompaktkameran tar behöver mycket tid i Photoshop innan de ser okej ut. Och det blir ganska tröttsamt efter ett tag.

Dock kan jag känna att det tar längre tid under själva fotograferandet med systemkameran, just för att det är så himla roligt! ;) Har svårt att sluta fota när jag är igång. Och då får man också massor av foton att välja bland, och det där med att besluta vilka foton jag ska använda är inte min starka sida. Men det känns som en nackdel jag är beredd att leva med i alla fall..!

Vad använder ni för kamera att fota med till era bloggar?

4 kommentarer:

  1. Jag använder Canon 60D och är mycket nöjd!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det där känner vi igen med att ha alldeles för många foton att välja på, ibland kan man ju sitta i en smärre evighet och bara välja... Men det är precis som du skriver en nackdel man absolut kan leva med:)

    Fotona av ditt dessertbord är ju otroligt fina, dagsljus gör också så mycket för bilderna. Snart kommer äntligen våren och solen:)

    Vi har en Samsung NX5 och är väldigt nöjda med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur? Och när man som jag får beslutsångest bara av att välja kläder på morgonen är det inte lätt alla gånger ;)

      Mer dagsljus är väldigt efterlängtat, känns som det har varit en lång vinter. Och även när man fotar i dagsljus nu är det så molnigt och mörkt ändå vissa dagar att man blir helt deprimerad när det är dags att fota. Ska bli underbart sen när man kan fota utomhus i härlig grönska och solsken!

      Radera