fredag 7 december 2012

Fredagsfavoriter v 49


Just nu går min hjärna på högvarv, ännu fler bakidéer än vanligt snurrar omkring där inne, och jag kan inte skylla på annat än julen. Bakbloggarna svämmar över med julinspiration, och jag som från början hade en ganska klar idé om vad jag ville baka i december, har fått tänka om då fler och fler idéer poppar fram. Kan man fortsätta med julbaket in i januari, tro?

Jag har dock lite andra idéer inför nästa månad, det är nämligen så att jag fyller *host*30*host* i januari. Och hur kan man göra en sådan halvtråkig händelse rolig? Jo, genom att baka rumpan av sig och ställa till med några kalas förstås. Minst två. Har universum bestämt sig för att även jag ska bli gammal, så ska jag fasiken ha kul också!

Några juliga länkar tänkte jag dela med mig av denna fredag, men för er som redan tröttnat på julen (how dare you?!) finns några mindre juliga också. Let's hop to it!

- Många har julkalendrar på sina bloggar nu i december, och hos Pickipicki hittar vi en chokladkalender. Den har dock inte så många likheter med de dötråkiga chokladkalendrarna man kan köpa på Willys. Istället för en liten chokladbit av tvivelaktig kvalitet, hittar man härliga chokladrecept bakom varje lucka. T.ex. dessa Mariannetryfflar och massa annat gott.

- Vi har ett riktigt vackert vinterlandskap som breder ut sig över Sverige just nu. Om du vill ha det lite mer vintrigt inomhus kan du ju t.ex. göra denna snövita tårta med julgranar av spunnet socker som finns att beskåda hos Raspberri Cupcakes. Om hon kan få till sådana snygga granar i högsommarvärmen i Australien, borde det ju vara lätt som en plätt att göra dem här? Eller? Vi säger att det är så. Annars är de ju fina att bara se på bild också - Coconut Cake with Spun Sugar Christmas Trees.

- En amerikansk blogg jag verkligen gillar är Sally's Baking Addiction. Hon har många smarriga recept, t.ex dessa Salted Caramel Pecan Chocolate Chip Cookies. Men det är något annat som gör att jag gillar henne också, och det är att hon faktiskt svarar på kommentarer, vilket jag tycker att man sällan ser på de lite större utländska bloggarna. Hon skriver lite hur hon förhåller sig till sin blogg och sina läsare i detta inlägg, som är en del av en serie inlägg om bloggande.

- Vad tyckte ni om finalen i Hela Sverige Bakar? Vann rätt person? Det tycker jag absolut, Christina var den som var duktigast och förtjänade det mest av de som var i finalen. Har ni inte kollat in hennes blogg än, Baked with Style, så tycker jag ni ska göra det nu. Detta recept på Pannacotta med havtorn ser supersmarrigt ut! Hennes bakbok finns att köpa nu, har lagt den till listan med alla de miljontals andra böcker jag vill köpa.

Avslutningsvis tänkte jag också be er som har en blogg att läsa detta inlägg av Matgeek, där ni kan läsa om varför han (och varför jag) har valt att ta bort sin blogg från receptsidan Hittarecept.

Hoppas ni får en bra helg och en trevlig andra advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar