torsdag 20 december 2012

Christmas Cookie Cups


När jag såg dessa Mini Pepparkakscheesecakes hos Hovkonditorn blev jag påmind om mina Cookie Cups som jag gjorde i somras. Till dem använde jag vanlig chocolate chip cookie-deg som jag tryckte ut i minimuffinsformar och fyllde med olika fyllningar. Tänkte att visst borde det gå att göra sådana med pepparkaksdeg istället? Det gjorde det absolut, och det blev supergott dessutom!

Man kan använda köpt pepparkaksdeg om man vill, men jag gjorde egen deg av detta recept. Första gången jag gjorde egen pepparkaksdeg faktiskt och jag kommer nog inte gå tillbaka till köpt deg. Tyckte denna var så mycket godare och de andra som smakade tyckte detsamma! Den var också smidig att arbeta med, tycker annars man brukar höra att hemmagjord deg är svårare att jobba med, men det var absolut inte denna.


Jag gjorde tre olika fyllningar - en mörk chokladganache med glöggsmak, en superenkel med Philadelphia Marabou och hackad daim och en knäckfyllning. Min favorit blev nog ganachen, men jag är ju som bekant väldigt förtjust i ganache. Får alltid försöka stoppa mig själv från att ha ganache i vartenda bakverk jag gör. Men allt blir ju bättre med lite choklad, så är det bara. Och är chokladen i form av härligt len ganache.. ja, då blir det ännu bättre! ;)

På tal om choklad så toppade jag de cookie cupsen med ganachen med ljus choklad och de med de lite sötare fyllningarna med mörk choklad, för att bryta av lite. Men där gör man ju som man vill förstås. Annars är det bara att använda fantasin vad gäller fyllningar, finns ju hur mycket som helst man kan hitta på där!

Gillar verkligen dessa, de blir som kaka och godis i ett, och är perfekta i storleken - man kan ta en av varje smak utan att bli alltför mätt! :)


Christmas Cookie Cups
Ca 24 st

200 g pepparkaksdeg

Fyllning 1 - Mörk chokladganache med glöggsmak
3 msk vispgrädde
1,5 msk socker
2 msk glögg
1 msk smör
40 g mörk choklad, 70% kakaohalt

Fyllning 2 -  Philadelphia Marabou & daim
1 liten daim
90 g Philadelphia Marabou

Fyllning 3 - Mjuk knäck
0,5 dl grädde
0,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
0,5 msk smör
2 msk flagad mandel

Topping:
150 g choklad, valfri

Sätt ugnen på 175 grader. Placera ut pappersformar i en minimuffinsform. Tryck ut pepparkaksdegen i formarna. (Du kan kavla ut degen först om du tycker det är enklare.) Grädda 5-8 minuter. Ta ut och låt svalna. Om degen har "puffat upp sig", så kan du trycka ner den lite, du vill ha en ordentlig fördjupning i kakan.

För att göra fyllning 1, blanda alla ingredienser utom chokladen i en kastrull och värm på medelhög värme. Ta bort från värmen och ha i chokladen i bitar. Rör tills du har en jämn smet och låt sedan svalna.

Till fyllning 2, hacka helt enkelt daimen och blanda med philadelphian.

Till fyllning 3, blanda alla ingredienser utom mandeln i en kastrull. Koka utan lock tills blandningen når 122 grader, håll koll med en sockertermometer. (Vill du ha lite hårdare knäck, kan du koka den upp till 126 grader. Hårdare knäck än så tror jag inte blir bra i detta fall.) Ta bort från värmen och rör i mandel.

Häll i fyllningarna i pepparkaksskalen, men lämna lite plats till chokladtoppingen. (Ett tips är att börja med knäckfyllningen, eftersom den stelnar fort.) Ställ formarna i kylskåp.

Smält chokladen över ett vattenbad. Låt svalna någon innan du brer ut chokladen på dina cookie cups. Dekorera gärna med strössel.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina cookie cups och roligt att jag kunde inspirera! Tack för länkningen! Kram

    SvaraRadera