fredag 5 oktober 2012

Fredagsfavoriter v 40


Glad helg! Känner ni att stressen från den gångna veckan sakta rinner av er? Den har ju trots allt innehållit både kanelbullens dag och en cupcakeskandal. Inte ofta det händer vill jag lova. Ta och softa ner lite med mina fredagsfavoriter, vettja!

- Som jag nämnt förut är Brown Eyed Baker en utav mina absoluta favoritmatbloggar, som jag ofta hämtar inspiration från. Många gånger slår hon huvudet rakt på spiken med sina recept, ett utmärkt exempel är detta - Apple-Pecan Spice Cake with Cream Cheese Filling & Praline Frosting. Hur gott låter inte det?

- En ny favorit som jag hittade nu i veckan, är den härliga glassbloggen Glassriket. Där finns både recept och reportage om allt som har med glass att göra, skrivet på ett proffsigt och inbjudande sätt som gör att man gärna kommer tillbaka. Som chokladfantast gillar jag detta recept lite extra - Chunky chokladglass med extra allt.

- Har ni testat att äta rostade kikärtor som snacks någon gång? Jag har inte ätit det på år och dar, men blev påmind om hur gott det faktiskt är när jag såg det här receptet - Maple-Glazed Cinnamon Roasted Chickpeas. Tydligen pågår det något som kallas Vegan MoFo eller Vegan Month of Food just nu, något som bloggen Keepin' it Kind deltar i. Kan vara något att kolla in om man vill äta mer vegetariskt/veganskt.

- En riktigt höstig dessert känns denna Päronpaj med Hasselnötskräm & Muskotnöt som. Kan ha något att göra med de vackra bilderna att göra förstås, som alltid finns på bloggen Made by Mary. Väldigt inspirerande!

Till sist vill jag bara nämna att det, som ni säkert vet, är Rosa Bandet-månad nu i oktober. Insamlingar finns såklart överallt, men tänkte jag skulle tipsa om Eleonores Rosa Fika-insamling som hon har på sin blogg Fika med Eleonore. Temat för hennes Kokboksutmaning denna månad är också just rosa, så sätt igång och baka något rosa och skänk en slant! Det tänker jag göra :)


4 kommentarer:

  1. Härliga länkar du delar med dig av, vissa följer jag redan och andra är nya. Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg med massa bra tips på både recept och bloggar. Tusen tack för att du ville tipsa och länka till min insamling och kokboksutmaning, jag är otroligt tacksam för hjälpen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite, så. Glad att jag kan hjälpa till :)

      Radera