söndag 14 oktober 2012

Chokladfestivalen & Årets Konditor

I fredags var jag på Chokladfestivalen som hölls för tionde gången på Nordiska Museet i Stockholm. Höjdpunkten under denna dag var förstås finalen av Årets Konditor. Den startade redan klockan sju på morgonen, och när jag kom dit runt halv tolv var det nästan dags för deltagarna att presentera sina tårtor för juryn. Även det hemliga bakverket, som detta år var äppelkaka, presenterades samtidigt. Sammanlagt skulle deltagarna under sex timmar göra tre olika praliner, 25 stycken av varje, en trevåningtårta och en äppelkaka. De fick inte reda på vad det hemliga bakverket var förrän dagen innan, och det fanns ett begränsat antal ingredienser på plats som de kunde använda sig av.

Konferenciererna Titti Schultz och Magnus Johansson 

Det var väldigt kul att se riktiga proffs arbeta på så nära håll på det viset, och jag försökte att ta till mig så mycket inspiration och kunskap som möjligt. Även roligt att se juryn såklart, som bestod flera tunga namn, bl.a Jan Hedh och Elisabeth Johansson för att nämna några.

Delar av juryn

Alla fem deltagare var otroligt duktiga, men det var riktigt kul att det var min favorit som vann, nämligen Cecilia Andersson från Tössebageriet i Stockholm. Hennes tårtor var fantastiskt vackra och smakkombinationerna lät underbara. Hennes tårtor bestod av en browniebotten med smördeg och smörkola, pärongelé och päronbavaroise, och den var glacerad med en caramelglaze. Jag lyckades även faktiskt gissa rätt på tvåan och trean, Lina Tollemark från RC Chocolat i Sigtuna och Jessica Sandberg från Nya Konditoriet i Umeå. Hoppas alla är nöjda med sina prestationer, för de borde de verkligen vara. Bara att komma till finalen är en fantastisk prestation i sig! 

 
     Lina Tollemark i färd med att glasera en utav sina tårtor                 Cecilia Andersson blir intervjuad under tävlingen av Titti Schultz

Att gå runt och titta på all choklad på mässan var inte dumt det heller, det fanns choklad i alla möjliga former och smaker du kan tänka dig. Det som är roligast att köpa med sig hem, tycker jag, är praliner. De som blev mina favoriter på mässan vad gäller nyskapande smakkombinationer, utseende och bredd, var Flickorna Kanolds Choklad & Konfekt från Göteborg.

 En utav många displayer med choklad

Många smakprov fanns det förstås, jag smakade bl.a några roliga söta popcorn från Choconord. De hade t.ex. popcorn med smak av Strawberry Cheesecake och Toffee & Cinnamon. Köpte inte med mig några hem dock, jag tyckte de nog var lite för söta även om de var goda, jag hade gillat om det var lite sälta också.

Häftiga chokladfontäner från Chokladfontäner.nu fanns på plats

Något jag gärna hade sett på mässan är lite mer saker för oss som gillar att baka och göra praliner hemma. Jag fick med mig några överföringsark, och visst fanns det formar till praliner och lite dekorationer i choklad att köpa. Men mer redskap och sådant som man kanske bara kan köpa över nätet annars, hade varit uppskattat att kunna köpa på plats. 

Choklad, choklad och mera choklad

Skulle vilja dela med mig av fler foton från tävlingen, jag tog hur många som helst verkligen, men min hjärna är för trött efter en intensiv helg. Återkommer nästa vecka med några sköna recept istället :)

1 kommentar:

  1. Jag är duktigt avundsjuk på alla er som var där. Det är ju rena himmelriket!!! Men att titta och njuta av dom fina bilderna är inte fy skam det heller.

    SvaraRadera