torsdag 30 augusti 2012

Ferrero Rocher-glass


Temat för Månadens sötsak hos Söta Saker denna månad var Reseminnen. En utav de första sakerna jag kom att tänka på var en glass jag åt förra året när jag var i Spanien. Eftersom jag inte bloggade då, eller ens gjorde egen glass, så analyserade jag inte innehållet i glassen speciellt noga. Så jag kan inte säga exakt vad som var i glassen, men jag vet att den hade Ferrero Rocher-smak och att den var jäkligt god!


Nu är ju Ferrero Rocher inte speciellt spanskt heller, hade jag vetat att jag skulle blogga om detta, kanske jag hade valt en mer inhemsk glassmak. Men då hade jag inte kunnat dela med mig av detta recept å andra sidan. Och det hade ju varit synd, för den blev ganska så jäkla god denna glass också!


Ferrero Rocher-glass

100 g mörk choklad, 70% kakaohalt
2 dl standardmjölk
3 äggulor
1 dl socker
4 msk nutella/hasselnötskräm
2 dl vispgrädde
En nypa salt
0,25 tsk vaniljextrakt
4 st Ferrero Rocher

Börja med att stoppa Ferrero Rocher-pralinerna i frysen, så att de blir lättare att dela.

Smält chokladen i ett vattenbad. Rör i mjölken, lite i taget. Bli inte rädd om det bara blir till en gryning massa först. Fortsätt att röra, över vattenbadet, och du ska till slut få en blank chokladmjölkblandning. Låt svalna.

Vispa socker och äggulor krämigt. Blanda i nutella, grädde, salt och vanilj. Ha till sist i  chokladmjölken, försiktigt om den fortfarande är varm.

Kör i glassmaskin enligt din maskins instruktioner. Ta fram pralinerna och dela dem i hyfsat stora bitar. När glassen nästan är klar kan du försiktigt blanda i Ferrero Rocher-bitarna. Låt glassen stå i frys ett tag innan servering. (Det går också bra utan glassmaskin, men då måste glassen stå i frysen i minst 4 timmar. Rör om 2-3 gånger under den första timmen.) 

8 kommentarer:

  1. Åh så gott det låter! Och vad lustigt - jag hade aldrig sett ferrero rocher praliner förrän igår då pappa kom hem med en ask som han fått på jobbet.. De var verkligen så goda så jag kan föreställa mig att denna glass är supersmarrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Haha, ja det var lite lustigt! Finns en annan variant också, Ferrero Rondnoir, som jag nästan tycker är lite godare (massa mörk choklad i den) men den ser man inte så ofta i affärerna tyvärr.

      Radera
  2. åhh lord,älskar verkligen ferrero rocher,mm att ja inte tänkt på och göra glass med de.nötter o choklad i ett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, Ferrero Rocher är bra gott! Man kan ju ha extra hasselnötter i glassen också om man vill det, för ännu mer crunch :)

      Radera
  3. Detta låter verkligen himmelskt! Och jag som älskar ferrero rocher yum!

    SvaraRadera
  4. Åt Ferrero Rocherglass i Italien och kan bara hålla med om att den är gudomlig (eftersom jag är en fin flicka som inte svär ;-)).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi ;) Denna är säkert inte i närheten av den, men väldigt god ändå! :)

      Radera